środa, 21 lutego 2018

Grupowanie na dywanie

Praca w grupach jest formą pracy bardzo lubianą przez uczniów, ale niestety czasem zapominaną przez nauczycieli czy lektorów. Pamiętam czasy, kiedy uczyłam się języków na podstawie... wykładu nauczyciela! Niestety prowadzenie monologu nie sprzyja nauczaniu / uczeniu się żadnego języka obcego. Ale zacznijmy po kolei - po co praca w grupach na lekcji języka obcego? Co takiego ona daje naszym uczniom?

Z doświadczenia zapewne wiecie, że najwięcej uczymy się, kiedy sami jesteśmy aktywni. Zapewne słyszeliście o tym, że jeśli działamy, jesteśmy w stanie zapamiętać 70-75% tego, co sami mówimy, natomiast nauczając zapamiętujemy ok. 90% tego, co przedstawiliśmy (u mnie się to sprawdza).
Dlatego my, nauczyciele i lektorzy, powinniśmy zachęcać naszych uczniów do samodzielnego działania. Schodzimy z roli eksperta do roli doradcy, obserwatora, słuchacza, a także partnera oraz animatora.

GŁÓWNE CELE PRACY W GRUPIE:
- aktywizowanie uczniów,
- uczenie się od siebie nawzajem,
- pokonywanie własnych nieśmiałości,
- uczenie się komunikowania się z innymi,
- nabywanie pewności siebie,
- integracja zespołu klasowego.

PODZIAŁ KLASY NA GRUPY:
Na początku mojej przygody z nauczaniem był to problem - w klasach, a nawet już w grupach przedszkolnych, były potworzone "koła wzajemnej adoracji". Często słyszałam, że "nie będę z nim/nią w grupie, bo...", a po "bo" wiązanki uczniów, które czasem sprawiały przykrość innym, "niszczyły" moje plany lekcyjne, tworzyły konflikty w klasie. Tragedia! Musiałam znaleźć sposoby, żeby dzieci chętnie pracowały w grupach takich, jakie wylosują. No właśnie - wylosują. To była myśl! Po co odliczać do trzech, jak można wylosować coś i się przy okazji czegoś nauczyć, a nawet dobrze bawić? Przecież wtedy odwrócę ich uwagę od wymówek, prawda? ;) Podziałało!

Za każdym razem, wprowadzając pracę w grupie, zmieniam system grupowania - nigdy nie wiedzą, na kogo trafią, a przede wszystkim, nie wiedzą, co im zafunduję ;)

MOJE (SPRAWDZONE) 10 SPOSOBÓW NA PODZIAŁ KLASY NA GRUPY:

1. Patyczki laryngologiczne. Można użyć je na wiele sposobów. Moi uczniowie sami podpisali swoje patyczki, udekorowali, jak tylko chcieli. Trzymam je w plastikowych kubkach i losujemy (albo ja, albo uczniowie).

2. "Sparowani bohaterowie". Na pewno znacie swoich uczniów na tyle, by wiedzieć, czym się interesują. Ja, podczas rozgrzewki, zrobiłam małe rozeznanie odnośnie filmów, książek, bajek. I podział na grupy/pary gotowy! Losujemy i szukamy swojej grupy :)


3. Daj coś swojego! Zbieram po jednej małej rzeczy od każdego ucznia do torby/pudełka. Następnie na stołach (wcześniej przygotowanych dla grup) czy dywanie, kładę tyle wylosowanych rzeczy, ile dzieci ma być w grupie. Uczniowie sprawdzają, gdzie powinni usiąść.
Przy okazji można nazywać rzeczy, które dzieci wrzucają do torby.

4. Puzzle. Kopiuję flashe i rozcinam je na części (tyle, ilu jest uczniów). Mieszam w pudełku/torbie, następnie każdy uczeń losuje jedną część, a potem następuje chwila zamieszania: dzieci szukają reszty pasujących puzzli :) A jak je już złożą, siadają w swoich grupach i podają jej nazwę (oczywiście nazwą jest to, co mają na złożonym obrazku).

5. Sklerotki. Na pewno macie ich wiele - przecież nie da się przejść obok nich obojętnie w Biedronce lub innym markecie ;) Zapisuję na nich słowa pasujące do siebie/ podzielone na kategorie: kolory, zwierzęta domowe/ leśne/ dzikie, przybory/ przedmioty szkolne itp. Oczywiście w starszych klasach możecie przygotować np. synonimy.

6. Czasowniki nieregularne. Każda okazja jest dobra, by sobie je przypomnieć. Przy grupach 3-osobowych: forma podstawowa, II i III; możecie pobrać je z bloga: forma podstawowa i Past SimplePast Participle.
Przy większej ilości osób w grupie - dorzućcie np. tłumaczenie ;)

7. Rusz się! Zapisujemy na karteczkach słowa: jump, swim, run itd. Dzieci losują swoje słowo i na nasz znak zaczynają wykonywać daną czynność - na tej podstawie szukają osób, które robią to samo :)

8. Co masz na plecach? Przyklejamy dzieciom na plecy karteczki ze słowami np. dotyczącymi ostatniego tematu/działu. Poruszając się po klasie, muszą odnaleźć uczniów z takimi samymi słowami, ale wcześniej same muszą się dowiedzieć, co znajduje się na ich plecach ;)

9. Word families. Na patyczkach do lodów lub laryngologicznych/ karteczkach/ nakrętkach ze słoików lub mleka (są większe niż po wodzie) wypisujemy lub przyklejamy słowa, które mają ten sam rdzeń, np. rat, cat, bat, fat, pan, fan, man, van, bug, hug, mug, rug... Uczniowie odszukują tego wspólnego rdzenia. Dodatkowo dobrze jest przedstawić dzieciom znaczenie tych słów.

10. Zakrętki obrazkowe. Coś dla młodszych uczniów. na zakrętkę lub pod przyklejamy małe obrazki. Dzieci szukają swoich grup; mogą zadawać pytanie: What do you have? 
Takie obrazki możecie wyciąć z gazetek reklamowych, zrobić w PicMonkey lub Canva lub zakupić (fajne pogodowe, zaprojektowane przez Marysię z Head Full of Ideas znajdziecie tutaj).


A Wy w jaki sposób dzielicie klasy na grupy? Macie jakieś sprawdzone sposoby? Dajcie znać :)

6 komentarzy:

  1. Swoje nakrętki, właśnie w naklejkami o których wspominasz (można zobaczyć u mnie na Fb lub Instagramie) stworzyłam na potrzebny różnych aktywności, m. in. losowania grup i par właśnie 😊.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się wstrzeliłam :) Naklejki są naprawdę świetne! Warto je wykorzystać :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. :) Rozumiem, że pomysły przypadły do gustu ? :)

      Usuń
  3. Świetne pomysły :D A sparowani bohaterowie sprawdzą się zarówno w młodszych grupach, jak i tych starszych. To będzie hit! Dziękuję :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak! Sparować można też inne wyrazy, np. black & white, big & small itd. :)

      Usuń