Zamiast kserówek…

…pobaw się! 

Dzisiejszy post dedykowany jest nie tylko nauczycielom, ale i rodzicom, którzy wspólnie ze swoimi dziećmi pogłębiają wiedzę (nie tylko) z języka angielskiego.
Gry i zabawy zwykliśmy kojarzyć z wolnym czasem, takim przeznaczonym na odpoczynek np. po szkole czy nauce, ale jednak mogą one pełnić bardzo istotne funkcje w edukacji.
 
Moje TOP 10 gier i zabaw językowych:
1) MEMORY – czyli szukanie par obrazków (pamiętajmy, żeby nazywać je w języku angielskim; pytać ucznia/dziecko What is it?). Dla starszych uczniów proponuję zmodyfikowanie gry: zamiast obrazków – wyrazy w języku angielskim i polskim, np. house – dom). Uczymy się słownictwa, ale też ćwiczymy pamięć.
2) SIMON SAYS – kto nie zna, niech koniecznie wypróbuje 🙂 Nauczyciel wydaje polecenia, a dzieci wykonują je tylko wtedy, gdy poprzedzone są słowami „Simon says… (clap your hands)”. Dzieciaki na pewno ucieszą się, gdy po jakimś czasie będą mogły zająć Twoje miejsce i wydawać polecenia koleżankom i kolegom 🙂
 
3) BINGO! – korzystam z dwóch wersji: obrazkowej oraz wyrazowej. Dzieci zakrywają obrazki/wyrazy, które wymawiam, na swoich planszach (małymi karteczkami lub zakrętkami z butelek). Prowadzę grę aż do przykrycia wszystkich pól, by każde dziecko miało okazję krzyknąć: „Bingo”ABC Bingo dla sprawdzenia znajomości alfabetu.
 
4) SUPER PAMIĘĆ – podaję krótkie zdanie, np. „I like apples”. Zadaniem pierwszego dziecka jest dodanie kolejnego wyrazu, np. „I like apples and pears”. Każdy uczeń dodaje swój wyraz – a wygrywa ten, kto zapamięta najwięcej.
 
5) WHO TOOK THE COOKIE? – rytm do gry jest dość prosty. W tej zabawie szukamy zaginionego ciasteczka przerzucając na siebie winę.
 
6) COLOURS – do gry potrzebujemy miękką piłkę; stajemy w kole i wspólnie przypominamy sobie kolory. Następnie podajemy dzieciom piłkę, jednocześnie wypowiadając jakiś kolor w języku angielskim. Dziecko, które łapie piłkę, musi uważać na kolor czarnyjeśli jednak złapie piłkę, wykonuje jakieś zadanie, np. Waddle like a penguin.
Tak naprawdę w tę grę można grać nie tylko z kolorami – zwierzęta też się nadają. Ustalamy wcześniej z dziećmi, na jakie zwierzę musimy uważać, np. wolf.
 
7) CHINESE WHISPERS – w głuchy telefon chyba każdy lubić się bawić 🙂 Dzielimy dzieci np. na dwie drużyny. Pierwszej osobie z każdej drużyny na ucho podajemy jedno słowo, ona podaje dalej, a zadaniem ostatnich uczniów jest podanie słowa na głos i/lub wybranie odpowiedniej karty obrazkowej.
 
8) ŚPIEWAJĄCA REAKCJA – wykorzystajmy słownictwo z poznanych rymowanek czy piosenek! Przydzielamy kilkorgu dzieciom do zapamiętania po jednym słówku. Zadaniem całej grupy jest śpiewanie piosenki, a kiedy wcześniej wybrani uczniowie usłyszą przydzielone im słowo – wstają i z powrotem siadają.
Spróbujcie przydzielić dzieciom liczby do tej piosenki 🙂
 
9) PYTAJĄCA PIŁKA – często na swoich zajęciach używam piłki. Dzieciaki cieszą się, kiedy podaję im ją i zadaję pytanie dotyczące tematu, który przerabiamy, np. „Can you swim?” – „Yes, I can/No, I can’t” lub ćwiczymy słownictwo: np. ja podaję słowo po polsku, uczeń po angielsku (jabłko – apple).
 
10) ZAGRAJ W KARTY – jak grać z dziećmi w karty, żeby przy okazji uczyły się angielskiego? O tym pisałam TUTAJ.
Enjoy, k.
P.S. A jakie są Wasze ulubione gry i zabawy?

Dodaj komentarz